Irish dancing

OVER

Informatie over de oorsprong en geschiedenis van de Ierse dans

Op deze pagina vind je meer informatie over de oorsprong en geschiedenis van de Ierse dans, evenals een beknopte biografie van dansdocente Rosalie Wagenaar.

Ierse dans

Oorsprong van Ierse dans

Ierse dans is een intrigerende kunstvorm die diep geworteld is in de rijke geschiedenis en cultuur van Ierland. Het is een adembenemende uitdrukking van vreugde, ritme en traditie, die generaties lang is doorgegeven. Laten we eens duiken in de fascinerende geschiedenis van Ierse dans.

Keltische oorsprong

De eerste vormen van Ierse dans hebben hun oorsprong in de oude Keltische samenleving van Ierland, bekend om haar liefde voor muziek, poëzie en dans. Hoewel eenvoudiger dan de complexe dansen van vandaag, was de passie voor beweging en ritme altijd aanwezig.

De invloed van de jig en reel

Een van de meest iconische aspecten van Ierse dans zijn de snelle en opzwepende ritmes van de jig en reel. Deze dansstijlen dateren uit de 16e en 17e eeuw en zijn in heel Ierland populair geworden. De jig en reel zijn synoniem geworden met Ierse dans en hebben wereldwijd erkenning gekregen vanwege hun energieke en aanstekelijke karakter.

Ierse dansers

Dansen en competities​

In de 18e en 19e eeuw werden danscompetities, bekend als "feiseanna," een essentieel onderdeel van de Ierse danscultuur. Deze wedstrijden brachten getalenteerde dansers samen om hun vaardigheden te tonen en de kunst van Ierse dans levend te houden. Bekende dansvormen zoals de hardshoe-dans en de softshoe-dans begonnen zich te ontwikkelen en te evolueren.

Wereldwijde populariteit

De internationale bekendheid van Ierse dans nam toe dankzij producties zoals Riverdance en Lord of the Dance, die de magie van Ierse dans naar theaters over de hele wereld brachten. Tegenwoordig wordt Ierse dans beoefend en bewonderd door mensen van alle leeftijden en culturen, en is het ook een hype op TikTok en andere sociale media platformen.

Rose Irish Dance School

Bij Rose Irish Dance School koesteren we deze rijke erfenis van Ierse dans. We delen de passie voor deze kunstvorm en begeleiden onze dansers bij het leren van traditionele en hedendaagse Ierse dansstijlen. We nodigen je uit om deel uit te maken van onze dansgemeenschap en de opwinding en gratie van Ierse dans zelf te ervaren.

Foto Rosalie Wagenaar

Rosalie Wagenaar T.C.R.G.

Mijn naam is Rosalie Wagenaar en in januari 2014 behaalde ik mijn 'T.C.R.G.', het docentendiploma Ierse dans bij de Commissie in Dublin. Ik dans sinds mijn dertiende. Ik heb voor Ierse dans gekozen toen ik na het zien van Michael Flatley in zijn show ‘Lord of the Dance’ razend enthousiast raakte en deze dansvorm koste wat kost zelf onder de knie wilde krijgen. Sindsdien heb ik bij verschillende dansscholen in Nederland les gehad, en aan veel wedstrijden deelgenomen.

Toen ik zestien was werd ik aangenomen als danseres bij de band Rapalje, waarmee ik tot op de dag van vandaag nog steeds langs de Nederlandse theaters trek. Inmiddels ben ik er sinds drie jaar ook werkzaam als choreografe, wat ontzettend leuk is om te doen. Ik mocht als één van de gelukkigen al drie jaar achtereenvolgens deelnemen aan de Riverdance Trinity College International Summer School (2015, 2016, 2017), waar ik gewerkt heb met professionele dansers en grote namen in de Ierse danswereld.

Een aantal jaar geleden ontdekte ik dat ik het lesgeven toch ook wel erg leuk vond, door af en toe les te geven aan jonge kinderen die, net als ik, razend enthousiast zijn over de Ierse dans. Dit deed me beseffen dat ik hier meer mee wilde doen. In januari 2014 ben ik naar Ierland geweest om examen af te leggen voor het diploma docent Ierse dans. Dit heb ik met succes gedaan, en daarom ben ik nu één van de vijf gediplomeerde docenten in Nederland (voor organisatie CLRG).

Naast de Ierse dans heb ik ook een passie voor cabaret en kleinkunst. In juni 2015 ben ik afgestudeerd als cabaretière aan de Koningstheateracademie te Den Bosch.